13 wrz 2010

Uroczy drobiazg: Trójsklepka

Tajemnicza, ciekawa i dość rzadko spotykana bylina.
Nazywana żabim storczykiem, albo nawet ropuszą lilią, co może sugerować, że brzydka albo że zielona, albo, że wodna...
A tymczasem: urocza, delikatna i zupełnie nie-storczykowa. Trójsklepka owłosiona (Tricyrtis hirta) o liściach przypominających doniczkową trzykrotkę i niewielkich ale bardzo oryginalnych kwiatuszkach.
Botanicznie nie ma wiele wspólnego ze storczykami, należy do rodziny liliowatych, a kwiaty przypominają raczej kwiaty męczennicy (passiflory) niż storczyków.
Trójsklepka polecana jest na miejsca raczej cieniste. Można ją sadzić wśród host i paproci. Nie jest zbyt duża ani ekspansywna, dlatego jej miejsce powinno być niezagrożone przez rozrastających się sąsiadów. Kwiaty są raczej drobne i wbrew opisom w katalogach trudno sobie wyobrazić ich zastosowanie na kwiat cięty. Trzeba więc posadzić ją blisko patrzącego, inaczej zginie z widoku.
W tym roku w naszych sklepach pojawiło się kilka odmian trójsklepki: o kwiatach fioletowych, żółtych, a także o liściach w paseczki i z białym brzegiem. Warto wybrać coś dla siebie, dokupując do kompletu środek na ślimaki. Niestety trójsklepka jest przepyszna, moje maleństwo zostało ledwo odratowane przed bezmuszlowymi głodomorami...
A teraz jak pięknie odpłaca za uratowanie życia....

9 komentarzy:

  1. Bardzo ładny okaz jak na cieniolubny gatunek. Muszę poszukać w ogrodniczym :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Widziałam trójsklepkę w ogrodzie botanicznym we Wrocławiu. Urzekła mnie ale nie znalazłam nigdzie sadzonek tej rośliny:)

    OdpowiedzUsuń
  3. I znów coś nowego poznałam dzięki Tobie. Urocza i oryginalna roślinka, taka... optymistyczna :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Witajcie,
    prawda że cudna?
    Co do sadzonek: bywają na all, bywają w sklepach ogrodniczych (często w dziale roślin do oczka wodnego- rośliny na wilgotny brzeg), a wiosną można kupić bulwki.
    Podobno łatwo się rozmnaża- mogę sprawdzić wiosną, jak ktoś chętny poczekać...

    OdpowiedzUsuń
  5. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ze względu na oryginalność kwiatów, hodowcy nie pomijają tego gatunku. Jest dużo odmian trójsklepek, są o żółtych liściach, żółto obrzeżonych lub buro kropkowanych, niektóre punkciki na kwiatach są różowe jak landrynka, inne prawie granatowe lub białe ... jest w czym wybierać ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja kupiłam to cudeńko na allegro pod nazwą "lilia żabia". Posadziłam i zapomniałam, bo faktycznie kwiatuszek jest mały i delikatny, ale warto mieć go w ogródku :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Zamówiłam trójsklepkę na allegro. Wyszła bardzo szybko, jednak moja radość nie trwała długo - po kilku dniach ślimak zjadł jej wszystkie liście. Pomału odrosły i znowu dopadł ją ślimak. Muszę kupić środek na ślimaki, bo inaczej mi padnie całkiem.

    OdpowiedzUsuń
  9. zapewne jest uroczą roślinką,Kupiłam ją w tym roku (3 sztuki)podzieliłam się z sąsiadką ale niestety nie wzeszła ani u mnie ani u Niej.Zaznaczam,że roslinka była zywa i wysadzona do ogrodu po przymrozkach,.

    OdpowiedzUsuń

Nie wyrażam zgody na ukryte reklamy w komentarzach!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...